Energiaalternatívák verseny 2020.

Energiaalternatívák verseny 2020.

A Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium fizika munkaközössége
„ENERGIAALTERNATÍVÁK”
címmel, poszterkészítő versenyt hirdet meg a gimnázium diákjai számára



 

 
 

A Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium fizika munkaközössége 

„ENERGIAALTERNATÍVÁK” 

címmel, poszterkészítő versenyt hirdet meg a gimnázium diákjai számára.

A 2019-2020. tanév II. félévében  poszterkészítő versenyre hívjuk azokat a 7-12. osztályos diákokat, akik érdeklődnek a fizika iránt, és/vagy szívesen fejezik ki gondolataikat, megfigyeléseiket, tapasztalataikat művészeti alkotások segítségével. 

Nevezési határidő: 2020. március 11. szerda

A posztereket és a pályázatkísérő, nevezési lapot eddig a határidőig lehet leadni a fizikaszertárban (III. em. 3.) Nevezési lapokat a fizikatanároktól vagy a könyvtárban kaphattok.

A poszterverseny döntője (kiállított poszterek és bemutatásuk):

2020. március 18-án szerdán, a Megálló fesztivál keretében lesz.

A pályaművekhez mellékelve kérjük feltüntetni a pályázó nevét, osztályát, valamint természetesen az alkotás címét és röviden a témaválasztás indoklását egy pályázatkísérő lapon.

A pályamunkák elkészítésének feltételei:

Méret: plakátkarton (kb. 50 x 70 cm)

Technika: szabadon választható képzőművészeti technika (pl. festmény, grafika, montázs, textil, nemez, dombormű, fotó, installáció stb.)

Díjazás: a pályázat nyertesei a képzőművészet legszebb és legizgalmasabb fizikai ihletésű műveinek reprodukcióit, fotóit, valamint ajándékutalványokat kapnak a verseny támogatóitól.

Különdíj: Látogatás a Paksi Atomerőműben (2020. március 26-án, csak 16 éves kor felett!)

Választható témák fizikából

„Egyesek Einsteint vádolták az atombomba létrehozása miatt, minthogy ő fedezte fel a tömeg és az energia közötti kapcsolatot. Olyan ez, mintha Newtont okolnánk a repülőgépek lezuhanása miatt, hiszen ő fedezte fel a gravitáció törvényét.”                                (Stephen Hawking fizikus)

1.)         Reaktorok működése

2.)         Atomerőművek fajtái -- gazdaságosság és biztonság

3.)         Sugárvédelem – radioaktív sugárzások hatásai

4.)         Radioaktív sugárzások alkalmazásai

5.)         Csernobil és az RBMK reaktorok konstrukciós hibái -- Lehet-e egy „Csernobil” Pakson?

6.)         Energiatermelés – gazdaságosság, hatékonyság

7.)         Zöld energia – lehetőségek

8.)         Új generációs atomerőművek

9.)         Radioaktív hulladékok kezelése és elhelyezése

10.)      Atomerőművek leszerelése és a környezetvédelem

11.)      Fosszilis energiatermelés szemben az ATOM-mal a környezet szempontjából

Művészeti témák 

„A műalkotás nem más, mint a természetnek valamely egyéniségen át szemlélt része.”  (Émile Zola író)  

A történelem során sok olyan művész volt, akiket megragadott a fizika egy-egy területe, jelensége vagy fogalma. Gondoljunk itt Leonardo da Vincire, Salvador Dalíra, Nicolas Schöfferre vagy akár Victor Vasarelyre.

A fizikusok között is sokan voltak, akiket inspirált a művészet, sőt maguk is örömmel zenéltek, festettek vagy szobrászkodtak.                                                                                                                                  

A fizika és a művészetek kölcsönhatása azonban nem csak a nagy tudósokat, művészeket inspirálta, hanem tapasztalataink szerint a fizikát tanuló diákokat is segíti abban, hogy minél több oldalról és szempontból ismerjék meg ezt a csodálatos tudományt.

Választható témák művészetekből

1.)   A maghasadás” ábrázolása képzőművészeti vagy irodalmi eszközökkel

2.)   A paksi atomerőmű mint ipari létesítmény művészi ábrázolása

3.)   Slam poetry szövegek, versek „Energiaalternatívák” címmel

4.)   Természeti és szellemi energiák ábrázolása a művészeti alkotásokban. Művészek, művek bemutatása (irodalom, zene, képzőművészet)

5.)   Egy új kor szimbóluma: energiatermelő eszközök művészi újragondolása (atomerőmű, szélturbina, napelem, vízerőmű, geotermikus energia stb.)

6.)    „A szerelem a legegyetemesebb, legalkotóbb és legmisztikusabb kozmikus energia”

(Pierre Teilhard de Chardin)

7.)   „Energiaalternatívák” – szerintem…

„Komputer, mobiltelefon, internet stb. Ez a bolygó már rég nem olyan, mint amilyennek az átlagember képzeli. Ez egy energia-, anyag- és információáramoktól övezett valami, ami teljesen különbözik minden eddigi világtól, amiben eddig éltünk.”              (Csányi Vilmos etológus)

Hogyan látjátok Ti az energiaalternatívákat?

Szeretettel várjuk ötletes, kreatív munkáitokat!

 

Csizy Judit

Fizika-informatika munkaközösség-vezető

2019.12.16