Digitális kultúra. osztályozó vizsgák anyaga NAT 2020
Algoritmizálás és blokkprogramozás
Algoritmus fogalma, hétköznapi példa
Algoritmus leírása (mondatszerű, folyamatábra, struktogram)
Egyszerű algoritmus bemutatása (pl. jelzőlámpa működése)
Scratch blokkprogramozási környezet ismerete
Vezérlési szerkezetek (ciklus, elágazás, változó deklarálása) alkalmazása
Szereplők alapvető tulajdonságainak módosítása (méret, pozíció, jelmez)
Program futtatása, tesztelése, hibakeresés és továbbfejlesztési ötletek
Online kommunikáció
Elektronikus kommunikáció lehetőségei (e-mail, chat) és azok jellemzői
Elektronikus levél részei
Elektronikus levél küldése
Netikett jelentése és konkrét szabályok
Identitásunk és adat védelme online
Robotika
Micro:bit Make Code Editor környezet ismerete
Szenzorok, érzékelők, nyomógombok (gombok, gyursulásmérő, hőmérő, mágneses érzékelő)
Animáció készítése
Egyszerű játék készítése manóval (sprite)
Egyszerű dallam lejátszása
Szövegszerkesztés
Szöveg bevitele
Oldalbeállítások (oldalszín, oldalszegély, tájolás, margó, méret)
Karakterformázás (betűtípus, betűméret, szín, kiemelések: aláhozott, dőlt, félkövér, kiskapitális, ritkítás stb.)
Bekezdésformázás (sorköz, térköz, behúzások, felsorolás és számozás)
Szegélyek
Képek a dokumentumban
Bemutatókészítés
Diaműveletek (új dia, törlés, duplikálás)
Dia tulajdonságainak módosítása (diaszín, elrendezés)
Egyszerű alakzatok beszúrása és tulajdonságaik módosítása
Képek, ábrák megjelenítése és egyszerű transzformációk (átméretezés, forgatás, tükrözés)
Szövegek egyszerű formázása (betűtípus, méret, szín, igazítás, felsorolások)
Animációk, áttűnések mozgásvonalak
Multimédiás elemek készítése
Multimédiás elemek kiterjesztései (kép, videó, hang)
Multimédia elemek fogalmai (felbontás, képpont, RGB kódolás, képkocka/mp)
Multimédia elem készítése okoseszközzel, fájlküldés számítógépre
Képszerkesztés
Kijelölőeszközök használata
Kijelölt terület színezése
Rajzolóeszközök (ceruza, ecset)
Transzformálás (képméretezés, tükrözés, forgatás)
Rétegműveletek (új réteg létrehozása, törlése, réteg átméretezése)
Szöveg a képen
Az információs társadalom, e-Világ
Alapfogalmak: hálózat, internet, digitális lábnyom, virtuális személyiség
Internetes böngésző használata – böngészés (URL)
Keresés a világhálón (tematikus és kulcsszavas kereső használata)
Online világ veszélyei, adataink és identitásunk védelme
Online kommunikáció – elektronikus levél részei, e-mail küldése
Közösségi oldalak, cset, felhőszolgáltatások
A digitális eszközök használata
Adat és információ fogalma
Számítógép felépítése
Bemeneti és kimeneti eszközök
Adatok tárolási lehetőségei (CD, DVD, pendrive, memóriakártya stb.)
Adatok rendszerezése – mappaműveletek (új mappa, átnevezés, törlés, másolás/beillesztés)
Adatok a felhőben
7. évfolyam - Digitális kultúra
Szövegszerkesztés
Táblázatok kezelése (beszúrás, méretezés, szegélyek, kitöltőszín, cellaműveletek: összevonás, felosztás, igazítás)
Tabulátorok (igazítása, kitöltés)
Ábrák a szövegben (egyszerű alakzatok rajzoása, tulajdonságainak módosítása, csoportosítás)
Stílusok (meglévő stílusok alkalmazása, meglévő stílus módosítása)
Élőfej, élőláb (oldalszám beszúrása, egységes élőfej-élőláb kialakítása)
Tartalomjegyzék készítése stílus segítségével
Előkészítés nyomtatásra
Algoritmizálás, programozás, robotika
Micro:bit
Eseményvezérlés gombnyomásra, gesztusra
LED felkapcsolása
LED felkapcsolása ciklikusan
Programszerkezeti elemek: ismétlés, elágazás, értékadás
Rádiókapcsolat létrehozása 2 Micro:bit között
Szenzorok (fényerősség, hőmérő, gyorsulásmérő) értékének kiírása és felhasználása programon belül
Egyszerű program készítése
Bemutatókészítés
A prezentáció felépítése, tagolása
Szövegek a dián (formázás: típus, méret, szín, kiemelés, felsorolás)
Objektumok a dián (formázás: méret, elhelyezkedés, szegélyezés)
Objektumok animálása (megjelenés, eltűnés, kiemelés, mozgásvonalak)
8. évfolyam - Digitális kultúra
I. Algoritmizálás és blokkprogramozás
Tetszőleges blokkprogramozási környezet: Micro:bit, Scratch, Flowgortihm
Ismétlés: programszerkezeti elemek (ciklusok, elágazás, összetett feltételek)
Típusalgoritmus: megszámolás
Alprogramok - függvények
Függvények paraméterezése
II. Multimédiás elemek készítése
Képek
Hardver: okostelefon, digitális fényképező
Szoftver: GIMP, MS Power Point
Fénykép készítése céleszközzel
Fényképek manipulálása (méretezés, forgatás, háttér eltávolítása, réteg használata, képmanipuláló eszközök)
Tabló készítése
Hangok
Hangrögzítés (mobiltelefon / Audacity segítségével)
Egyszerű műveletek (hangállomány importálása, exportálása, kettéosztás, vágás, szűrők)
Videók
Videó rögzítése (okostelefon)
Egyszerű műveletek (videóállomán importálása, exportálása, vágás, hangsáv kezelése)
III. Táblázatkezelés
Adatok táblázatos elrendezése - szövegek, számok a cellában (adattípusok)
Képletek és műveletek
Függvények (min, max, szum, átlag, darabfüggvények, kicsi, nagy, ha,
Cellahivatkozás (abszolút, relatív, vegyes)
Diagramkészítés
IV. E-világ és online kommunikáció
Adataink az interneten
Az internet lehetőségei és veszélyei
9. évfolyam – Digitális kultúra
Algoritmizálás, formális programozási nyelv használata - Python
Alapfogalmak: algoritmus, algoritmus leírása (mondatszerű, folyamatábra, struktogram), program, kód, tesztelés, hibakeresés
Fejlesztőkörnyezet ismerete (Python IDLE)
Képernyőre írás (print())
Különböző típusú változók deklarálása (szám, szöveg, logika…)
Adatbeolvasás konzolról (változónév = input())
Matematikai műveletek (szorzás, osztás, összeadás, kivonás, hatványozás, egészrész, maradék)
Típusátalakítás (str(), int())
Elágazások és feltételek (>, >=, <, <=, ==, !=)
Egyirányú (if)
Kétirányú (if - else)
Többirányú (if – elif – else)
Összetett feltételek (and, or)
Véletlen szám előállítása (random modul importálása, random.randint())
Ciklusok (elöltesztelős, számlálós)
Lista létrehozása (listanév = [ ])
Lista feltöltése (listanév.append())
Lista bejárása ciklus segítségével (for i in range(len(listanév)):) és az aktuális elem feldolgozása
Információs társadalom, e-Világ
Felhőszolgáltatások működésének bemutatása egyszerű példa segítségével
Fogalmak: felhőszolgáltatás (OneDrive, Google Drive, azonosítás, kétfaktoros azonosítás, megosztás, megosztási jogok, verziókövetés)
Mobiltechnológiai ismeretek
Mobilinformatikai eszközök és felhasználási lehetőségeik megnevezése (laptop, tablet, okostelefon…)
Okostelefon használata gyakorlatban (képernyőfeloldás, meglévő alkalmazás futtatása, új alkalmazás telepítése, fájl – pl. fénykép – készítése, tárolása)
Okoseszközök oktatási lehetőségei (oktatóprogramok, kiterjesztett valóság, nyelvtanulás…)
Egyszerű mobilalkalmazás készítése MIT App Inventor 2 (MIT AI2) segítségével
MIT AI2 fejlesztőkörnyezete
Leggyakoribb komponensek (címke, szövegbeviteli mező, nyomógomb, kép) és tulajdonságaik
Leggyakoribb komponensek tulajdonságainak módosítása Designer és Blocks nézetben
Blokkok
Eseményvezérlés nyomógombbal (kattintásra)
Változó deklarálása
Elágazások
Ciklusok
Véletlen számok generálása
Színek
Szövegszerkesztés
Oldalbeállítások (méret, tájolás, margók, háttérszín)
Karakterformázás (típus, méret, szín, kiemelések, kiskapitális, ritkítás-sűrítés)
Bekezdésformázás (igazítások, felsorolás-számozás, szegélyezés, bekezdés hátterszíne)
Szimbólumok és képletek a szövegben
Tabulátorok
Táblázatok (méretezés, szegély, igazítás, tartalom igazítása, tabulátor a táblázatban)
Képek, ábrák (beillesztés, átméretezés, szövegkörbefuttatás, egyszerű transzformációk: körbevágás, tükrözés, átméretezés, forgatás)
Stílusok (karakterstílus, bekezdésstílus létrehozása, alkalmazás a kijelölt egységre)
Tartalomjegyzék készítése
Körlevél készítése (adatmezők importálása külső forrásból, adatmezők beszúrása, körlevél egyesítése)
Számítógépes grafika
Pixelgrafika
Fogalmak: pixel, képpont, színmélység, RGB, felbontás, képformátumok (JPG, BMP), maszkolás, réteg, alfa-csatorna
Kép importálása, új rajzlap létrehozása
Kijelölőeszközök (téglalap, ellipszis, lasszó, szín szerinti) használata
Rajzeszközök (ecset, ceruza) használata színmódosítással
Kép, kijelölt terület transzformálása (átméretezés, forgatás, tükrözés)
Rétegek létrehozása és átlátszóság (alfa-csatorna hozzáadása)
Rétegműveletek (sorrendmódosítás, réteg átméretezése, tükrözése, forgatása...)
Szöveg a képen (betűtípus, betűszín, kiemelés, torzítás)
Adatbázis-kezelés
Fogalmak: adat, információ, adatbázis, rekord, szelektálás
Adat és információ fogalma
Adatok rendszerezése és rendezése
Adatok típusai, velük végezhető műveletek
Adatok kiválasztása különböző szempontok, feltételek szerint
Online adatbázisok használata – keresés több feltétel mentén
Online kommunikáció
Online kommunikációs szolgáltatások (szinkron, aszinkron)
Világháló és az internet szolgáltatásai (tematikus keresés, kulcsszavas keresés)
Elektronikus levelezés (e-mail cím részei, e-mail részei, e-mail küldés)
Publikálás a világhálón
Fogalmak: IP cím, WWW, URL
Weboldal tartalmának leírása – HTML
HTML5 weboldal alapszintaxis (!doctype html, head, body, title, karakterkódolás)
Címsorok
Bekezdés
Kiemelés (félkövér, dőlt, aláhúzott)
Felsorolások (számozott, szimbólumos)
Képek, ábrák
hivatkozások
Videók
Táblázat
Weboldal stílusának kialakítása – CSS
külső stíluslap csatolása
háttérkép, háttérszín
betűtípus, betűméret, betűszín, szövegigazítás
objektum igazítása, méretezése
margók beállítása
táblázatok
évfolyamok formázása
lebegtetés
Táblázatkezelés
Fogalmak: munkafüzet, munkalap, sor, oszlop, cella, cellatartomány, cellatípus, függvények, hivatkozások
munkafüzet létrehozása, megnyitása, mentése
adatok beimportálása
adatok formátumának beállítása
szövegek, számok, logikai kifejezések kezelése, keresés az adatok között másolható képletek segítségével
matematikai műveletek, min(), max(), szum(), átlag(), darabteli(), kerekítés(), ha(), ma(), index(), hol.van(), fkeres()
diagramok készítése (kör, oszlop, pont)
Adatok formázása, feltételes formázás
A digitális eszközök használata
Számítógépek fejlődése a XX. században
Neumann-elvek
Számítógép felépítése
Perifériák
Központi feldolgozóegység
Memória
Háttértár
Operációs rendszer bemutatása
Fájlműveletek
Digitális kártevők és védekezési lehetőségek
10. évfolyam – Digitális kultúra
Algoritmizálás, formális programozási nyelv használata
Python IDLE fejlesztői környezet ismerete
Algoritmus, algoritmus leírása (pszeudokód)
Adatbeolvasás és -kiírás konzolról
Elemi adattípusok (szám, logikai, karakter) és listák ismerete és használata
Elágazások és ciklusok (számlálós, elöltesztelős) használata
Szövegek mint karakterláncok
Eljárások és függvények ismerete és alkalmazása
Típusalgoritmusok felismerése, alkalmazása
(sorozatszámítás, eldöntés, kiválasztás, keresés, megszámolás, maximum- és minimumkiválasztás
Kétdimenziós adatszerkezet: listában lista
Szótár adattípus
Szövegszerkesztés
Microsoft Word használata
Nagy dokumentumok létrehozása, szerkesztése
Élőfej, élőláb, lábjegyzet, tartalomjegyzék készítése
Körlevélkészítés
Számítógépes grafika
Pixelgrafikus és vektorgrafikus képszerkesztés előnyei, hátrányai, hasonlóságai, különbségei
Inkscape vektorgrafikus program használata
Vektorgrafikus kép elkészítésének lépései, algoritmusa
Egyszerű alakzatok használata (sokszögek, ellipszis)
Alakzatok tulajdonságai (pl. méret, kitöltés, transzformációk)
Alakzatok egymáshoz viszonyított elrendezése
Görbék, csomópontok (pl. szöveg útvonalra illesztése)
Halmazműveletek a képszerkesztésben
Multimédiás dokumentumok készítése
Kép, hang, videó készítése, vágása, manipulálása
A feladat megoldásához szükséges eszköz megválasztása
Más tantárgyakhoz kapcsolódó feladatokhoz digitális eszközök megválasztása
Publikálás a világhálón
Visual Studio Code fejlesztési környezet ismerete
Statikus weboldal készítése
HTML és CSS fájlok készítése, ezek céljának és kapcsolatának ismerete
Összetett weblap készítése
Dinamikus weboldal készítése online szerkesztők segítségével
Weboldal publikálása
Táblázatkezelés
Adatok elrendezése, javítása, formázása a táblázatban
Képletek, függvények használata cellahivatkozásokkal
Egymásba ágyazott függvények, feltételektől függő számítások
Feltételes formázás
Diagramok készítése
Problémamegoldás táblázatkezelővel (pl. egyenletek megoldása, gyakoriság)
Digitális eszközök használata
Informatikai eszközök működési elve, főbb egységei
Operációs rendszerek, ezek programjainak használata
Alkalmazások telepítése
Tömörítés
Digitális kártevők és védekezés
Felhőszolgáltatások ismerete
11. évfolyam - Digitális kultúra
I. Szövegszerkesztés
Nagy terjedelmű dokumentumok készítése, formázása
Korrektúra, dokumentumok összehasonlítása
Online szövegszerkesztés
II. Táblázatkezelés
Adatok a táblázatban (szöveg, szám, számként tárolt adatok: dátum, idő)
Adatok rendezése és szűrése
Feltételes formázás
Részösszeg és kimutatás
Adatok grafikus ábrázolása
Függvények
függvény feltétellel (pl. szumha, átlagha)
függvények több feltétellel (pl. szumhatöbb, átlaghatöbb)
keresőfüggvények (index + hol.van, fkeres, vkeres)
statisztikai függvények
matematikai függvények
III. Adatbázis-kezelés
Adatbázis tervezése, létrehozása
Adatok importálása, típusok és kulcs beállítása
Választó lekérdezés készítése táblából (SELECT mezőnév FROM táblanév)
Választó lekérdezés feltétellel ((SELECT mezőnév FROM táblanév WHERE feltétel)
Aggregáló függvények (GROUP BY)
Mintakeresés JOKER-karakterek segítségével
Dátum és idő kezelése a lekérdezésben
Függvények
Visszatérési érték módosítsa
Többtáblás adatbázis (kulcs, idegenkulcs, kapcsolótábla)
Számított értékek
Segédlekérdezések készítése
Jelentéskészítés és formázás
IV. Online kommunikáció
keresés a világhálón
V. Algoritmizálás, Programozás
Változó, értékadás
Programszerekezeti elemek
Elágazás (egy irányú, két irányú, több irányú)
ciklus (számlálós, elöltesztelős)
Listák és karakterláncok
listába fűzés (append())
listabejárás ciklussal
Lista a listában
Szótárak
szótár létrehozása kulcs-érték párok segítségével
kulcsok kilistázása és bejárása (.keys())
értékek kilistázása és bejárása (.values())
Paraméterezett eljárások és függvények
Típusalgoritmusok egy és két dimenziós listára
sorozatszámítás
eldöntés
kiválasztás
keresés
minimum/maximum kiválasztás
rendező algoritmusok (egyszerű cserés)
unió és metszet
Grafikus felhasználói felületű alkalmazás készítése
Ablak létrehozása
Elemek az ablakon: címke, szöveges beviteli mező, nyomógomb, rádiógomb, jelölőnégyzet
Eseményvezérlés nyomógombok segítségével