2014-2015-ös pályázati témák

 
A VERSENY KIÍRÁSA LETÖLTHETŐ FORMÁBAN
változás: a Természetbúvár 3. téma címe: 3. Zenélő állatok Mit tudnak kifejezni? Milyen módon adnak ki hangokat?
 

„Ki nyer ma?

Játék és muzsika maximum 15 percben”

 

Diákakadémia

Tehetségkutató verseny

a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium diákjai számára

 

Téma

Zene, tudomány, művészet

Témákat részletesen lásd alább!

 

Bármely témáról készülhet a Diákakadémia pályázati feltételeinek megfelelő előadás, amelyen belül 3-5 perces zenei szemelvények hangozhatnak el élőben vagy felvételről (akár saját előadást rögzítve). A pályázaton hagyományos írásbeli munkával is indulhatnak a jelentkezők. A címet a jelentkezők adják.

 

A verseny résztvevői

3-4 fős csapatok nevezését fogadjuk el, akik az alábbi kategóriákba jelentkezhetnek:

I.                   kategória: 5-6. osztályosok

II.                kategória: 7-9. osztályosok

III.             kategória: 10-12. osztályosok

A csapatok a megadott kategóriákon belül lehetnek vegyes életkorúak is.

 

A verseny fordulói

A pályázat formái:

a)      írásbeli pályamunka (a Diákakadémia eddigi, hagyományos feltételei alapján) vagy

b)      kétfordulós kiselőadás (prezentáció), amelynek első fordulóját a munkaközösségek szervezik. A döntőbe a legjobb elődöntős előadások kerülnek, amelyeket ott nagyközönség előtt kell bemutatni, maximum 15 percben, amiben a zenei szemelvény is benne foglaltatik.

 

Az elbírálás szempontjai minden tantárgy esetében egységesek:

 

Értékelési szempontok

előadásmód (retorika, érthetőség, zenei minőség)

tudományos – művészi megközelítés, szakszerűség

csapatmunka

bemutató színvonala

előadás arányai, téma- és időtartás

érdekesség

 

A verseny díjazása

Minden döntőbe jutott csapat a verseny támogatói által fölajánlott díjat nyer.

 

Fődíj: nagy értékű ajándékok mindhárom kategória győzteseinek

 

Határidők

Nevezési határidő: 2015. február 23. (könyvtár)

1. forduló (válogatók): 2015. március 23-27-ig

2. forduló (döntő): 2015. május 6.

 

Választható pályázati témák

 

Hittan

 

1.      Milyen zenei műfajokkal és hangszerekkel találkozhatunk az Ó- és Újszövetségben? Válassz néhány példát, amelyeken keresztül bemutathatod a műfajt és a hangszert (pl. zsoltárok, lant stb.)!

2.      Mutasd be a taize-i közösséget; lelkiségük hogyan jelenik meg az énekeikben?

3.      Jézus Krisztus valóban szupersztár? Értékeld Webber híressé vált musicaljét! Vesd össze a bibliai történettel! Fogalmazd meg a musical értékeit és vitatható jegyeit!

 

Magyar

 

1.      Dráma és opera – Schiller: Don Carlos c. tragédiájának és Verdi: Don Carlos c. operájának összehasonlítása

2.      Megzenésített versek (klasszikusok és maiak) – a megzenésítés irodalmi és zenei kérdései

3.      Zeneszerzők irodalmi művekben

4.      A zenekritika műfaji kérdései

5.      Slágerszövegek irodalmi értékelése

6.      Rím, ritmus, hangzás – a vers zenéje

 

 

Történelem

1.      A történelmi események feldolgozása rock-, illetve klasszikus operákban

2.      Totalitárius rendszerek és a zene

3.      A paraszti élet bemutatása a magyar népdalokban

4.      Az Esterházyak udvara és a zene

5.      Forradalmak, szabadságharcok a magyar népzenében

 

Francia

 

1.      Párizs zenei élete a XIX. században (kánkán, kabaré, operett)

2.      Egy francia sanzonénekes pályájának és néhány ismert dalának bemutatása

3.      A francia nagyopera a XIX. században (Auber, Meyerbeer)

4.      Zenei élet XIV. Lajos udvarában (Lully, Charpentier)

5.      A francia opera nagymesterei (Bizet, Saint-Säens, Gounod)

6.      Francia zene a XIX-XX. század fordulóján (Debussy, Ravel)

 

Olasz

           

1.      Itáliai helyszínek az operákban

2.      Lakomák és ivászatok az olasz operákban

3.      Mozart itáliai utazásai

4.      Híres itáliai hangszerkészítők

5.      Verdi és Wagner kapcsolata

6.      Híres itáliai énekesek művészete

(Válassz az alábbiak közül: Carlo Broschi (Farinelli), Enrico Caruso, Benjamino Gigli, Luciano Pavarotti)

7.      Híres olasz filmzeneszerzők és filmjeik:

(Válassz: Nino Rota, Ennio Morricone)

Latin

 

1.      Megszólal a múlt – az aquincumi víziorgona bemutatása

2.      Híres lantosok a görög mitológiában (Válassz: Orpheusz, Arion) és továbbélésük az európai kultúrában

3.      Az ókori görögök hangszerei és zenéje 

4.      A líra – az isteni eredetű görög hangszer (története, fajtái, továbbélései)

 

Angol

 

1.      Angolszász himnuszok (történet, szemléltetés, téma, hasonlóságok/különbségek)

2.      Hagyományos népdalok/táncok (pl. skót, ír, Morris, country stb.)

3.      Egy angol király/nő udvari zenésze voltam (pl. napló formájában)

4.      A musical műfaja (kialakulás, történet, jellemzők) vagy egy konkrét musical bemutatása

5.      A jazz és a komolyzene kapcsolata (Gershwin)

6.      Spirituálé, gospel a XX. század szórakoztató zenéjében

7.      Örökzöld popzene/együttes

8.      „Tematikus” zene (pl. háború – világháború, vietnámi háború, hidegháború; űrhajózás stb., aminek angolszász vonatkozása van)

 

Német

 

1.      Egy német zeneszerző élete (érdekességek az életéből), alkotása, zenéje

2.      Német nyelvi országok himnuszainak bemutatása

3.      Német nyelvi népzene, néptánc (bajor, tiroli...)

4.      Kortárs együttes története, zenéje, szövegeinek tartalma

5.      Egy hangszer történetének bemutatása

 

 

Matematika

 

1.      Klasszikus zenei formák (periódus, szonátaforma) bemutatása a számokra alapozva

2.      Aranymetszés a zenében (egytételes, illetve hosszabb művekben)

3.      Hangrendszerek zeneszerzői műhelyekben

 

Zene a földrajzban, kémiában, biológiában

 

1.      Népzene, néprajz, földrajz. Hasonlítsd össze 2-3 különböző népcsoport hangszereit, népzenei hagyományait!

2.      Kemikáliák az operaszínpadon. Méregkeveréstől a füstgépekig.

3.      Zenélő állatok Mit tudnak kifejezni? Milyen módon adnak ki hangokat?

 

Fizika

 

1.      Sok zeneszerzőt ihlettek meg a fényjelenségek (Händel: Tűzijáték szvit, J. Haydn: Teremtés oratórium, J. Strauss: Mennydörgés és villámlás polka stb.). Gyűjtsetek össze minél több fénnyel kapcsolatos zeneművet és mutassátok be, hogyan lehet egy fizikai jelenséget (pl. fény, villámlás, tűzijáték) a zene nyelvén bemutatni. Fedezzetek föl és mutassatok be összefüggéseket is!

2.      Hogyan lehet az elektronikus hang- és fényeffekteket összehangolni? Koncertek élménytechnikája, lézershow és társaik

3.      Az elektronikus zene. Hasonlítsd össze a hagyományosan (mechanikusan) és elektronikusan létrehozott zenét, valamint az ehhez szükséges hangszereket minél több szempontból

4.      Hogyan „kerül” a zene a rádióba, a CD, MP3, okostelefonos és egyéb lejátszókba?

5.      Adjatok elő rövid zeneszámot saját készítésű hangszereken vagy fényorgonán. Ismertessétek a megszólaló hangszerek készítésének munkafolyamatait és működésük fizikáját

6.      Csoportosítsátok fizikai szempontok alapján a hangszereket, és mutassatok is be néhány példát

 

Zene

 

1.      Rajeczky Benjamin munkássága iskolán belül és kívül

2.      Ismert klasszikus mű feldolgozása

3.      Komolyzenei idézetek a 20. század szórakoztató zenéjében

4.      Az acappella műfaj jellegzetességei

 

Képzőművészet, vizuális kultúra

 

1.      Zenészek ábrázolása fényképeken, régen és napjainkban

Összehasonlító képelemzés előadás formájában 

 

2.      Zenélő angyalok. Tallózás a művészettörténet korszakaiban

Egyéni gyűjtőmunka, képes prezentáció, előadás

 

3.      Egy mű születése. Látvány és Zene

Egy zenemű által inspirált festmény vagy grafika születésének folyamata és egy animációban való összekapcsolásuk. Bemutató előadás

 

4.      Videoklip készítése instrumentális zenére

Fotó, videó, grafika, montázs elemek használatával, max. 3 perc. 

Videoklip lejátszása és a munkafolyamatok ismertetése 

 

5.      CD-borító tervezése, kivitelezése

Alkotás létrehozása és egy prezentációban való bemutatása (ötlet, munkafolyamat, hatások ismertetése)

 

Testnevelés

 

1.      Zene és mozgás a művészi sportágakban

2.      A zene mint inspiráció a sportban