A Gelsey Vilmos-díj a szoborral kitüntetésben Barlay Bence, a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium igazgatója részesült, 2022. december 17.

A Gelsey Vilmos-díj a szoborral kitüntetésben Barlay Bence, a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium igazgatója részesült, 2022. december 17.
A Gelsey Vilmos-díj a szoborral kitüntetésben olyan személy részesülhet, aki hosszú idő óta példát jelentő módon szolgálja a keresztény értékekre épülő magyar társadalom fejlődését, a gazdaság, a kultúra erősítésével is a keresztény nevelés ügyét.
Az idén a Gelsey Vilmos-díj a szoborral kitüntetésben: Barlay Bence, a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium igazgatója részesült a keresztény nevelés ügyének több évtizedes, elkötelezett szolgálatáért. A díjat dr. Kiss-Rigó László püspök és Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter adta át.
A Gelsey-nagydíjat eddig megkapta Jelenits István Sch.P., Farkas István Sch.P., Baranyi Károly, Hoffmann Rózsa, Balog Zoltán és legutóbb  Korzenszky Richárd OSB.
Gratulálunk!
(Kép nagyítása rákattintással.)


 
 
 
Sajtómegjelenések:

hirado.hu (2022.12.17., 12:54)

https://hirado.hu/belfold/cikk/2022/12/17/barlay-bence-es-bobay-beatrix-kapta-az-idei-gelsey-dijakat

Barlay Bence, a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium igazgatója és Bobay Beatrix ügyvéd kapta az idei Gelsey-díjakat, az elismeréseket szombaton, a névadó Gelsey Vilmos születésének évfordulóján adták át Szegeden, a Dóm Látogatóközpontban.

Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter az ünnepségen azt mondta, a köznevelés, közoktatás ezerszáz éve a magyar jövő záloga. A kormány és nemzet célja, hogy támogassa a kultúrkiválóságot, az egyedülálló, világraszóló teljesítményeket, és ne hagyjon senkit lemaradni – mondta a miniszter.

A politikus kifejtette, Gelsey Vilmos maga testesítette meg azokat az értékeket, melyek elismeréséül a nevét viselő díjat alapították. Mérhetetlen derű áradt belőle, ugyanakkor egyénisége nélkülözte a hiúságot, az irigységet, időt fáradtságot nem kímélve adta át tudását, tapasztalatát, s végtelen jó modor, kedvesség jellemezte. Gelsey Vilmos épített, bátorított és vigasztalt.

A Szeged-Csanádi Egyházmegye és annak Gelsey Vilmos Pedagógiai Intézete által 2014-ben alapított elismerés méltó része emléke megőrzésének – hangsúlyozta a miniszter.

A Gelsey Vilmos-díj a szoborral kitüntetésben olyan személy részesülhet, aki hosszú idő óta példát jelentő módon szolgálja a keresztény értékekre épülő magyar társadalom fejlődését, a gazdaság, a kultúra erősítésével is a keresztény nevelés ügyét.

Barlay Bence az Eötvös Loránd Tudományegyetemen (ELTE) szerzett történelem és földrajz, majd német szakos diplomát, s később elvégezte a Pázmány Péter Egyetem vezetőképzőjét is

17 évig az Albertfalvi Don Bosco Általános Iskolában dolgozott pedagógusként, 2009-től pedig a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnáziumban tanít, melynek tizenegyedik éve az igazgatója.

Az elmúlt bő három évtized megmutatta, hogy Barlay Bence számára a keresztény nevelés mindvégig hivatás maradt: szaktanárként, osztályfőnökként, munkaközösség-vezetőként, igazgatóként.

Mi több, amióta a tanításról nagyobb hangsúly helyeződött a vezetésre, egyik legfontosabb feladatának tekinti, hogy a pedagógusok – akikkel együtt dolgozik, akiket irányít, s akikért éppoly felelősséget érez, mint a diákjaiért – maguk is megmaradjanak a hivatásukban.

Egészséges lélekkel, alkotó öntudattal, lelkesedéssel, motivációval, a nehézségekben is egymásra és a közösen megélt hitükre támaszkodva – fogalmazott a díjazottat méltató Bogsch Erik, a Richter Gedeon Nyrt. elnöke.

  

Kossuth Rádió, Esti kórnika (2022.12.17., 17:30 (meghallgatható: 17.40 és 17. 41 közötti idősávban)

https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2022-12-17_17-30-01&enddate=2022-12-17_18-09-59&ch=mr1

vasarnap.hu

https://vasarnap.hu/2022/12/17/barlay-bence-es-bobay-beatrix-kapta-az-idei-gelsey-dijakat/ 

szeged365.hu

https://szeged365.hu/2022/12/17/atadtak-az-idei-gelsey-dijakat-a-szegedi-dom-latogatokozpontban/

Magyar Katolikus Rádió, Közéleti Akadémia, 2023. január 1.
Interjú Barlay Bencével

https://www.katolikusradio.hu/archivum.php?firstaudioid=16&mev=2023&mho=01&mnap=01&mora=16&mperc=30

 

További fotók:

https://www.delmagyar.hu/galeria/atadtak-a-gelsey-vilmos-dijakat-galeria-gemes-sandor/17

 

 

Barlay Bence

Laudáció 2022. december 17-én

„Gelsey Vilmos-díj a szoborral”

 

Ardere et lucere! / Lángolj és világíts! – szól a ciszterci jelmondat.

Barlay Bence a nevelői pályával éppen ezt választotta: hogy lelkesedése lángolásával világítson. Kiálljon mások elé, képviselje a tudás erejét és a krisztusi értékrendet, amelyet a saját életére nézve iránytűnek tart.

 Ahogy egy vele készült interjúban fogalmazott, a tanárság „hivatásként jelent meg” az életében. Nem töprengett azon, „milyen egzisztenciát jelent majd”. Történelem és földrajz, majd német szakos diplomát szerzett az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. Járt a Pázmány Péter Egyetem vezetőképzőjébe, és idegenvezetői végzettséget is szerzett. A korszellemre jellemző gyakori váltások helyett inkább a hűség jellemzi: a kezdetektől 17 évig az Albertfalvi Don Bosco Általános Iskolában, 2009-től pedig a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnáziumban tanít, melynek tizenegyedik éve az igazgatója.

 Az elmúlt bő három évtized megmutatta, hogy Barlay Bence számára a keresztény nevelés mindvégig hivatás maradt: szaktanárként, osztályfőnökként, munkaközösségvezetőként, igazgatóként. Mi több, amióta a tanításról nagyobb hangsúly helyeződött a vezetésre, egyik legfontosabb feladatának tekinti, hogy a pedagógusok – akikkel együtt dolgozik, akiket irányít, s akikért éppoly felelősséget érez, mint a diákjaiért – maguk is megmaradjanak a hivatásukban. Egészséges lélekkel, alkotó öntudattal, lelkesedéssel, motivációval, a nehézségekben is egymásra és a közösen megélt hitükre támaszkodva.

Miközben napjainkban – Barlay Bencével ellentétben – sokan töprengenek a tanári egzisztencia vállalhatóságán, és hagyják ott öt, tíz, de akár harminc év után ezt a pályát, az általa vezetett iskolában még mindig büszkeség tanítani, még mindig sikerül betölteni az állásokat. A Szent Imre nevelői közül többen tankönyvet írnak, újabb diplomákat szereznek, doktorálnak. Mindezt azért, hogy jól sáfárkodjanak a talentumaikkal, jobb tanárok legyenek, többet adhassanak. Megkapják hozzá az intézményi megerősítést és támogatást, amelyet csak egy valódi műhelyként működő, szakmai-emberi hátország és egy empatikus igazgató képes megadni. Ennek is köszönhetően a Szent Imrében a tanárok örömmel vállalnak osztályfőnökséget, tehetséggondozást, tutorálást, felzárkóztató órát, szerveznek közösségépítő eseményeket, vesznek részt az intézmény alapfeladatait messze meghaladó programokban.

Az iskolában, amelyet Barlay Bence több mint egy évtizede irányít, négy emeleten csak osztályteremajtóból 25 darab nyílik. A pompás neobarokk épületben mindig akad valami építkezni-, felújítani való. Az alig 10 éves kiskamasztól a 18 éves fiatal felnőttig egészen eltérő igényű korosztályok ülnek a padokban, és a diákok szekrényei több mint 900-ig számozódnak. Ő hétfőn mégis ráköszön a folyosón a hétvégi matematikaverseny győztesére, érdeklődik a gipszétől végre megaszabadult focista hogylétéről, rákérdez a már érettségizett testvérre. Feltűnik neki, ha valami nincs rendben, és egy sötétbarna haj hirtelen szalmaszőkére változik. Ismer, felismer, elismer. Időt áldoz, gondoskodik, képben van. Látja a fiatalokra leselkedő veszélyeket, érti a legifjabb generáció problémáit. Dicséretben bőkezű, elmarasztalásban határozott. Akik fegyelmi ügyekben kerültek elé, állítják: a szavai célt érnek, eljárása méltányos. A közösség és az egyén érdekeit mindig csak együtt hajlandó nézni. Hisz a folyamatos fejlődésben: az idei évtől részt vesz a SOTE Mentálhigiéné Intézetének képzésén.

A gyerekek nem félnek megszólítani, mert a tiszteletért tiszteletet kapnak cserébe. Igazi tekintéllyel bír a diákok között, amely a krisztusi példa nyomán nem egyszerűen az „írástudók” üres fensőbbsége. Neki „hatalma van”: jó pásztori, felelősségre és emberi méltóságra épülő hatalma. Olykor formabontó, jól megjegyezhető, egyedi hangvételű megnyilatkozásaival rácáfol arra a hiedelemre, hogy igazgatói beszéd csak unalmas és érdektelen lehet. Tudja, hogy a nevelés középpontjában a személyes példa áll: a keresztény értékrend leghatásosabban vonzás útján terjed.

A goethei „gyökerek és szárnyak” gondolat Barlay Bence életében azt jelenti, hogy az iskolai nevelésnek a szülőit kiegészítő, hatalmas szerepe van. Abban, hogy e bizonytalansággal, felszínességgel, gyökértelenséggel és újfajta magányossággal teli világban a felnövő új nemzedék fiataljait a kibontakozó önállóságuk mélyén erős kötődéseik tartsák meg a hitben, a reményben, a szeretetben.

Olyan intézmény élén áll, amely nyíltan vállalja, hogy a jövő értelmiségi elitjét neveli. Az „értelmiségi” kifejezés arra predesztinálja, hogy magas színvonalon képezzen. Az „elit” arra, hogy műveltséget, küldetés- és feladattudatot nyújtson. A Szent Imre Gimnázium – igazgatója irányításával – mindkettőben nagyszerűen teljesít: jól szerepel a tanulmányi felméréseken, tiszteletet parancsoló helyet foglal el a középiskolák és még előkelőbbet a felekezeti intézmények különféle rangsoraiban. Az évről évre tapasztalható sokszoros túljelentkezés önmagáért beszél. Barlay Bence tagja az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatói Grémiumának (ahol a legjobbak hasznos tapasztalatot cserélnek), óraadó a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Vezetőképző szakán, szerkesztője a gaudeamus.hu keresztény köznevelési portálnak.

De minden kiválóság, eredmény és presztízs előtt ott a cél, hogy a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnáziumból kikerülő, szakmát választó fiatalok egykor ne csak sikeres mérnökök, kreatív kutatók, eredményes közgazdászok, empatikus pszichológusok vagy keresett orvosok, hanem keresztény mérnökök, tudósok, közgazdászok, pszichológusok, orvosok, a jövőért felelősséget vállaló, keresztény emberek legyenek. Családot alapítsanak, és továbbvigyék, továbbadják mindazt, amit ők maguk is kaptak.

Tanári köszöntés, 2022. december 19.

 

 

 

 

 

 

 

 
2022.12.18