Diákakadémia 2022. Pályázati kiírás, nevezési határidő: febr. 28.
Diákakadémia 3.0 (2021-2022. tanév)
Tehetségkutató és tehetségfejlesztő verseny
a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium diákjai számára
A verseny központi témája:
Örökségünk védelme és az újjászületés
(25 éve kapta vissza iskolánkat a Ciszterci Rend)
„Az Úristen vette az embert és Éden kertjébe helyezte, hogy művelje és őrizze.” (Ter 2:15)
A központi témán belül a következő témák válaszhatók:
1.) Mi jelenti számotokra az örökséget és annak védelmét?
2.) Teremtésvédelem a fiatalok eszköztárával – Hogyan népszerűsítenétek a számotokra fontos tevékenységeket?
3.) Teremtésvédelem az irodalomban (versek, mesék, regények)
4.) Épített környezetünk védelme – a műemlékvédelem legfontosabb szempontjai és érdekes példái a világban
5.) Egy különleges építmény újjászületése (pl. Assisi Szent Ferenc és Portiuncula kápolnája, a Budavári Palota újjáépítése a II. világháborút követően, a Lánchíd, vagy iskolaépületünk újjászületései, stb.)
6.) Lelki örökségünk védelme – avagy mit kezdjünk a lelki, szellemi környezetszennyezéssel?
7.) Teremtésvédelem az energiagazdálkodás szempontjából (megújuló energiák és az energia tárolása).
8.) Örökségünk védelmének gazdasági vonatkozásai – Mit jelent itt a fenntartható fejlődés?
9.) A reneszánsz kor legnagyobb találmányai
10.) A teremtésvédelem legnagyobb kihívásai a 21. században
11.) Digitális örökségünk védelme
12.) Közös ügyünkben közösen keressünk megoldásokat! - Reménykeltő példák a klímaszorongásból való újjászületésre: körforgásos gazdaság, helyi pénz stb.
13.) A hagyományos földművesség újjászületése: biogazdaság, közösségi kertek, permakultúra, stb.
14.) Magvak, spórák, peték, bábok újjászületése
15.) Lelki újjászületés: történelmi megtérések (pl. Szent Pál, Szent Ágoston, Assisi Szent Ferenc, Boldog Batthyány Strattmann László, Salkaházi Sára, stb.)
16.) Testi újjászületés:
16/a) Tönkrement szerveink újjászületése. Korunk új protézisei, 3D nyomtatott szervek, őssejt terápia, idegrendszerbe ültethető chipek
16/b) Fitness, wellness, rekreáció és társaik
17.) Újraélesztés vagy meghalni engedés orvosi, etikai kérdései
18.) Endrédy Vendel a szerzetes és fizikatanár munkássága – A fizikatanítás újjászületése gimnáziumunk falai között.
19.) A népművészet újjászületése a 21. században, népi motívumok a modern művészetben (zene, képzőművészet, irodalom, divat, stb.)
20.) A gasztrokultúra újjászületése az újragondolt ételektől a molekuláris gasztronómiáig
Bármely témáról készülhet a Diákakadémia pályázat feltételeinek megfelelő házi dolgozat, vagy Power Point prezentáció is. Akik a prezentációt választják, a nevezéshez legalább 10 diát kell készíteniük, valamint egy rövid, írásos összefoglalót (kb. 1 oldal) a munkájukról.
Az előző, félbeszakadt Diákakadémia regisztrált csapatai természetesen ismét pályázhatnak munkáikkal!
A verseny résztvevői
1.) 2-4 fős csapatok nevezését fogadjuk el, akik az alábbi korosztályokban jelentkezhetnek:
I. korosztály: 5-8. osztályosok (algimnazisták)
II. korosztály: 9-12. osztályosok (főgimnazisták)
A csapatok a megadott korosztályokon belül lehetnek vegyes életkorúak is.
Mentort is felkérhetnek a csapatok, aki segíti, kíséri a munkájukat.
2.) „Házi dolgozat” kategóriában egyéni, jeligés nevezéseket fogadunk el
A pályázat formái
a) írásbeli pályamunka (a Diákakadémia eddigi, hagyományos feltételei alapján), vagy
b) kétfordulós prezentáció, amelynek első fordulóját a válogatók jelentik. A döntőbe a legjobb prezentációk kerülnek, amelyeket ott a zsűri és a nagyközönség előtt kell bemutatni (max. 8-10 perc). 2-4 fős csapatokban lehet a prezentációra nevezni és a pályaművet elkészíteni.
Az elbírálás szempontjai a prezentációknál:
Értékelési szempontok |
előadásmód (retorika, érthetőség) |
tudományos szakszerűség |
csapatmunka |
PPT, bemutató színvonala |
előadás arányai, téma- és időtartás |
érdekesség |
A verseny díjazása
Minden döntőbe jutott csapat, a verseny támogatói által fölajánlott díjat nyer.
A döntőbe jutott, főgimnazista csapatok – ha a járvány helyzet engedi - kommunikációs mesterkurzuson tökéletesíthetik képességeiket és előadásukat.
Fődíj: nagy értékű ajándékok mindkét korosztály győzteseinek.
Határidők, a verseny fordulói:
Nevezési határidő: 2022. február 28. hétfő (könyvtár)
Akik a prezentációt választják, a nevezéshez legalább 10 diát kell készíteniük, valamint egy rövid, írásos összefoglalót (1-2 oldal) a munkájukról, melyeket a megadott e-mail címre elküldve, vagy pendrive-on a nevezési lapjukhoz mellékletként leadva válik véglegessé a nevezésük.
1.forduló (válogatók): 2022. március 26-ig, ill. addig folyamatosan.
Házi dolgozatok beadási határideje: 2020. április 20.
2. forduló (döntő): 2022. május 4. szerda.
A verseny céljai
- Diákjaink tudományos ismereteinek gyarapítása, képességeinek, készségeinek fejlesztése;
- Tehetséggondozás elsősorban a gazdagítás eszköztárával;
- Interperszonális, együttműködési és kommunikációs készségek fejlesztése csapatmunkával;
- Képességterületek fejlesztése a Gardner-féle „Többszörös intelligenciák” elméletének és gyakorlatainak segítségével.
A Diákakadémia szervezői