Diákakadémia 2022. Pályázati kiírás, nevezési határidő: febr. 28.

Diákakadémia 2022. Pályázati kiírás, nevezési határidő: febr. 28.
Plakát és a verseny pontos kiírása a tovább gomb után.


 
 

 

Diákakadémia 3.0 (2021-2022. tanév)               

Tehetségkutató és tehetségfejlesztő verseny

 a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium diákjai számára

 

A verseny központi témája:

Örökségünk védelme és az újjászületés

(25 éve kapta vissza iskolánkat a Ciszterci Rend)

 

„Az Úristen vette az embert és Éden kertjébe helyezte, hogy művelje és őrizze.” (Ter 2:15)

 

A központi témán belül a következő témák válaszhatók:

1.)      Mi jelenti számotokra az örökséget és annak védelmét?

2.)      Teremtésvédelem a fiatalok eszköztárával – Hogyan népszerűsítenétek a számotokra fontos tevékenységeket?

3.)      Teremtésvédelem az irodalomban (versek, mesék, regények)

4.)      Épített környezetünk védelme – a műemlékvédelem legfontosabb szempontjai és érdekes példái a világban

5.)      Egy különleges építmény újjászületése (pl. Assisi Szent Ferenc és Portiuncula kápolnája, a Budavári Palota újjáépítése a II. világháborút követően, a Lánchíd, vagy iskolaépületünk újjászületései, stb.)

6.)      Lelki örökségünk védelme – avagy mit kezdjünk a lelki, szellemi környezetszennyezéssel?

7.)      Teremtésvédelem az energiagazdálkodás szempontjából (megújuló energiák és az energia tárolása).

8.)      Örökségünk védelmének gazdasági vonatkozásai – Mit jelent itt a fenntartható fejlődés?

9.)      A reneszánsz kor legnagyobb találmányai

10.)   A teremtésvédelem legnagyobb kihívásai a 21. században

11.)   Digitális örökségünk védelme

12.)   Közös ügyünkben közösen keressünk megoldásokat! - Reménykeltő példák a klímaszorongásból való újjászületésre: körforgásos gazdaság, helyi pénz stb.

13.)   A hagyományos földművesség újjászületése: biogazdaság, közösségi kertek, permakultúra, stb.

14.)   Magvak, spórák, peték, bábok újjászületése

15.)   Lelki újjászületés: történelmi megtérések (pl. Szent Pál, Szent Ágoston, Assisi Szent Ferenc, Boldog Batthyány Strattmann László, Salkaházi Sára, stb.)

16.)   Testi újjászületés:

16/a) Tönkrement szerveink újjászületése. Korunk új protézisei, 3D nyomtatott szervek, őssejt terápia, idegrendszerbe ültethető chipek

16/b) Fitness, wellness, rekreáció és társaik

 

17.)   Újraélesztés vagy meghalni engedés orvosi, etikai kérdései

18.)   Endrédy Vendel a szerzetes és fizikatanár munkássága – A fizikatanítás újjászületése gimnáziumunk falai között.

19.)   A népművészet újjászületése a 21. században, népi motívumok a modern művészetben (zene, képzőművészet, irodalom, divat, stb.)

20.)   A gasztrokultúra újjászületése az újragondolt ételektől a molekuláris gasztronómiáig

Bármely témáról készülhet a Diákakadémia pályázat feltételeinek megfelelő házi dolgozat, vagy Power Point prezentáció is. Akik a prezentációt választják, a nevezéshez legalább 10 diát kell készíteniük, valamint egy rövid, írásos összefoglalót (kb. 1 oldal) a munkájukról.

Az előző, félbeszakadt Diákakadémia regisztrált csapatai természetesen ismét pályázhatnak munkáikkal!

 

A verseny résztvevői

1.)   2-4 fős csapatok nevezését fogadjuk el, akik az alábbi korosztályokban jelentkezhetnek:

I.               korosztály: 5-8. osztályosok (algimnazisták)

II.             korosztály: 9-12. osztályosok (főgimnazisták)

A csapatok a megadott korosztályokon belül lehetnek vegyes életkorúak is.

Mentort is felkérhetnek a csapatok, aki segíti, kíséri a munkájukat.

2.)   „Házi dolgozat” kategóriában egyéni, jeligés nevezéseket fogadunk el

 

A pályázat formái

a)     írásbeli pályamunka (a Diákakadémia eddigi, hagyományos feltételei alapján), vagy

b)     kétfordulós prezentáció, amelynek első fordulóját a válogatók jelentik. A döntőbe a legjobb prezentációk kerülnek, amelyeket ott a zsűri és a nagyközönség előtt kell bemutatni (max. 8-10 perc). 2-4 fős csapatokban lehet a prezentációra nevezni és a pályaművet elkészíteni.

 

Az elbírálás szempontjai a prezentációknál:

Értékelési szempontok

előadásmód (retorika, érthetőség)

tudományos szakszerűség

csapatmunka

PPT, bemutató színvonala

előadás arányai, téma- és időtartás

érdekesség

 

A verseny díjazása

Minden döntőbe jutott csapat, a verseny támogatói által fölajánlott díjat nyer.

A döntőbe jutott, főgimnazista csapatok – ha a járvány helyzet engedi - kommunikációs mesterkurzuson tökéletesíthetik képességeiket és előadásukat.

 

Fődíj: nagy értékű ajándékok mindkét korosztály győzteseinek.

 

Határidők, a verseny fordulói:

Nevezési határidő: 2022. február 28. hétfő (könyvtár)

Akik a prezentációt választják, a nevezéshez legalább 10 diát kell készíteniük, valamint egy rövid, írásos összefoglalót (1-2 oldal) a munkájukról, melyeket a megadott e-mail címre elküldve, vagy pendrive-on a nevezési lapjukhoz mellékletként leadva válik véglegessé a nevezésük.

1.forduló (válogatók): 2022. március 26-ig, ill. addig folyamatosan.

Házi dolgozatok beadási határideje: 2020. április 20.

2. forduló (döntő): 2022. május 4.  szerda.

 

A verseny céljai

-        Diákjaink tudományos ismereteinek gyarapítása, képességeinek, készségeinek fejlesztése;

-        Tehetséggondozás elsősorban a gazdagítás eszköztárával;

-        Interperszonális, együttműködési és kommunikációs készségek fejlesztése csapatmunkával;

-        Képességterületek fejlesztése a Gardner-féle „Többszörös intelligenciák” elméletének és gyakorlatainak segítségével.

 

A Diákakadémia szervezői

2022.01.16