Diákakadémiai pályázatok 2013-2014.
A Diákakadémia-Mestermunka Tehetségkutató és tehetségfejlesztő verseny kiírása letölthető.
3-4 fős csapatok jelentkezését várjuk. Nevezési határidő: febr. 28.
3-4 fős csapatok jelentkezését várjuk. Nevezési határidő: febr. 28.
A verseny kiírása letölthető formában.
Diákakadémia – Mestermunka
Tehetségkutató és tehetségfejlesztő verseny
a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium diákjai számára
A verseny céljai
- Diákjaink tudományos ismereteinek gyarapítása, képességeinek, készségeinek fejlesztése;
- Tehetséggondozás elsősorban a gazdagítás eszköztárával;
- Interperszonális, együttműködési készségek fejlesztése csapatmunkával;
- Képességterületek fejlesztése a Gardner-féle „Többszörös intelligenciák” elméletének és gyakorlatainak segítségével;
- A nagy hagyományokkal rendelkező Diákakadémia rendszerének megújítása és népszerűsítése.
A verseny témája: Fizika, a jolly joker
avagy hogyan jelenik meg a fizika más tudományokban és a művészetekben (az irodalomtól a zenén át a képzőművészetekig, a hittantól a biológián keresztül a sportokig, no és egy kis fizika idegen nyelveken is…)
A témákat részletesen lásd alább!
Bármely témáról készülhet a diákakadémiai pályázat feltételeinek megfelelő házi dolgozat vagy Power Point-prezentáció is, az élő idegen nyelvek kivételével, ahol csak prezentációkat, ill. hozzájuk kapcsolódó bemutatókat várunk. Akik a prezentációt választják, a nevezéshez legalább 10 diát kell készíteniük, valamint egy rövid, írásos összefoglalót (1-2 oldal) a munkájukról.
A verseny résztvevői
3-4 fős csapatok nevezését fogadjuk el, akik az alábbi kategóriákba jelentkezhetnek:
I. kategória: 5-8. osztályosok (algimnazisták)
II. kategória: 9-12. osztályosok (főgimnazisták)
A csapatok a megadott kategóriákon belül lehetnek vegyes életkorúak is.
A verseny fordulói
A pályázat formái:
a) írásbeli pályamunka (a Diákakadémia eddigi, hagyományos feltételei alapján) vagy
b) kétfordulós prezentáció, amelynek első fordulóját a munkaközösségek szervezik. A döntőbe a legjobb elődöntős prezentációk kerülnek, amelyeket ott nagyközönség előtt kell bemutatni (max. 8-10 perc). 3-4 fős csoportokban lehet a prezentációra nevezni és a pályaművet elkészíteni.
Az elbírálás szempontjai az összes tantárgy pályaműveinél egységesek:
Értékelési szempontok
előadásmód (retorika, érthetőség)
tudományos szakszerűség
csapatmunka
PPT, bemutató színvonala
előadás arányai, téma- és időtartás
érdekesség
A verseny díjazása
Minden döntőbe jutott csapat a verseny támogatói által fölajánlott díjat nyer.
Fődíj: nagy értékű ajándékok mindkét kategória győzteseinek.
Határidők
Nevezési határidő: 2014. február 28. (könyvtár)
1. forduló (válogatók): 2014. március 25., ill. addig folyamatosan
2. forduló (döntő): 2014. május 10.
Fizika, a jolly joker – választható pályázati témák
HITTAN
1. Fizikai jelenségek a Bibliában
2. Galileo Galilei élete és munkássága – egy pápai rehabilitáció érdekes története
A „Documenta Vaticana”sorozat számos darabja – így a Galilei-perről szóló anyag is –, amelyek a Vatikáni Titkos Levéltárban és a Vatikáni Apostoli Könyvtárban őrzött egyedülálló történelmi forrásokat mutatnak be, két évezred világtörténelméből válogatva. A nem mindennapi iratok eredeti méretben, reprint formában, különleges papíron kerültek kiadásra, magyar nyelvű fordítás kíséretében.
Végezzetek kutatásokat a témáról többféle forrás segítségével!
TERMÉSZETBÚVÁR
Fizika a földrajzban, kémiában, biológiában:
3. A földrengések kialakulásának okai és előrejelzéseinek lehetőségei. Készíts szeizmográfot!
4. Az égi mechanika professzora – Szebehely Győző ciszterci öregdiák élete és munkássága
5. A szivárvány színei a tűzijáték készítéstől a színes virágokon át a kaméleonig.
A színek szerepe és kialakulásának okai.
6. Láthatóvá tenni a láthatatlant! Orvosi diagnosztika: elektormikroszkóp, röntgenfelvételek, radioaktív nyomjelzés, EKG, EEG, CT, MRI, PET.
LATIN 7-10.évfolyam számára
7. Machinae Romanorum (gépezetek, technikai találmányok, melyek naggyá tették a Római Birodalmat: csapóhidak, ostromgépek, vízvezeték, padlófűtés...)
ÉLŐ IDEGEN NYELVEK (angol, német, francia, olasz)
8. „Kis fizikusok”
Mutass be egy egyszerű fizikai kísérletet a választott idegen nyelven!
A kísérletet filmre veheted, és a prezentáción ezt ismertetheted, de vállalkozhatsz arra is, hogy a kísérletedet a helyszínen mutatod be.
9. „Hétköznapjaink nagy találmányai és feltalálói”
Mutass be egy, a hétköznapokban használt egyszerű találmányt és feltalálóját a választott idegen nyelven! Ismertesd a találmány feltalálásának történetét, használatát és hogy milyen szerepet játszott a találmány a feltaláló életében, valamint hogyan változtatta meg a találmány a mindennapokat. A művet színesítheted a feltaláló életének érdekes epizódjaival is!
Az élő idegen nyelveknél csak 3-4 fős csoportokban lehet a prezentációra nevezni és a pályaművet elkészíteni.
Az egységes értékelési rendszeren belül, a pályázatokat nyelvi szempontból három szinten bíráljuk el:
A1-A2 (kezdő), A2-B1 (alapfok), B2 (középfok). A szinted meghatározásában nyelvtanárod segít.
TÖRTÉNELEM
Algimnázium:
10. Fizikai találmányok szerepe a háborúkban – ókori Hellász, hellenizmus és ókori Kína
11. Híres feltalálók hatása a történelem menetére – egyet kell választani!
Imhotep, Sosigenés, Arkhimédész
Főgimnázium:
12. Fizikai találmányok szerepe a háborúkban a középkortól napjainkig
13. Híres feltalálók hatása a történelem menetére – egyet kell választani!
Newton, Pascal, Einstein, Teller Ede
14. Tudományos találmányok hatása a gazdaságra és a mindennapi életre a II. ipari
forradalom korából
MATEMATIKA
15. Newton és a matematika
16. Mozgásfüggvények jellemzése
17. Bolygómozgások matematikája
18. Blaise Pascal eredményei a matematika és a fizika területén
MAGYAR IRODALOM
19. „Az emberi lét része az egésznek, annak, amit mi univerzumnak hívunk, egy olyan rész, amelyet behatárol a tér és az idő.” (A. Einstein)
Kísérletek a tér és az idő kereteinek meghaladására az irodalomban (választott művek alapján, pl. Dante: Isteni színjáték, Petőfi S.: János vitéz, Vörösmarty M.: Csongor és Tünde, Pilinszky János költészete stb.)
20.„Csupán az őrültekházában szabad gondolkoznunk. Odakint a szabadságban a gondolataink robbanóanyagok.”
A természettudomány és az erkölcsi felelősség kérdése Dürrenmatt A fizikusok c. drámájában
21. „…szorítja, nyomja, összefogja / egyik dolog a másikát / s így mindenik determinált.” (József A.)
Természettudományos eredetű motívumok a modern költészetben
ZENE- ÉS KÉPZŐMŰVÉSZET
22. Hangjellemzők, hanghullámok a zenében
23. Hangszerek fizikája (egy szabadon választott hangszer bemutatása, vagy hangszerek működésének összehasonlítása)
24. Fizikai jelenségek a képzőművészetben – FÉNY, MOZGÁS, EGYENSÚLY
(A felsorolt fizikai jelenségek egyikét kifejező, művészi gondolatokat közlő megjelenítés tetszőleges képzőművészeti technikával (grafika, festmény, szobor), vagy fotó – videó technikával (videó-etűd, fotó, fotósorozat.
Pályaművek bemutatása PPT segítségével, ill. beadása kiállításra alkalmas formában!
Külön értékeljük az al- és a főgimnazisták alkotásait. Konzultáció a rajztanárokkal lehetséges!
TESTNEVELÉS
25. Erőközlések fizikája a labdajátékokban
26. Az atlétikai számokban megjelenő fizikai törvények
27. Torna, vagy úszás fizikája
28. Sporteszközök fizikája
A verseny támogatói:
Szeretettel hívjuk meg versenyünk támogatására mindazokat a magánszemélyeket, családokat és cégeket, akik szívesen segítik kezdeményezésünket és ezáltal diákjaink tehetségének kibontakozását.
A támogatás formái lehetnek a díjazáshoz felhasználható nyereménytárgyak, szolgáltatások, pénzösszegek felajánlása a gimnázium alapítványán keresztül (Turócziné Pesty Ágnes igazgató-helyettes asszonynál, ill. átutalásos formában, mely esetben kérjük közleményként feltűntetni: „Diákakadémia támogatása”).
Támogatóinknak iskolánk honlapján is köszönetet mondunk.
Választott témátokkal kapcsolatos kérdéseitekkel forduljatok bátran fizikatanáraitokhoz is!
Izgalmas kutatómunkát, jó versenyzést kívánunk mindenkinek!