Ünnepi megemlékezés, 2021. március 15.
Tisztelt Nézők!
Engedjék meg, hogy pár gondolatot megosszak a megemlékező műsor kapcsán Önökkel.
Eredetileg legalább az algimnázium számára élő, színpadi műsorban gondolkodtunk, amelyet a járványhelyzet a műsorkészítés egy olyan fázisában írt át, amikor az alapkoncepció átalakítása lehetetlen lett volna. Így alakult ki ez a hibrid változat: színpadon, és mégis filmen.
A koncepció lényege: miként történhetett volna március 15-e 2021-ben?
Azaz március 15. eseményeit követhetjük nyomon mai környezetben és módszerrel előadva.
Mivel politikával nem foglalkozunk egy iskolai műsorban, a korabeli - 1848-as - szereplőket jelenítjük meg 2021-ben.
1848. március 15. eseményei akkor így történtek:
1. Pilvax kávéház, a márciusi ifjak gyülekezőhelye. Innen indult ez a nap, itt készült a 12 pont is.
2. Egyetemek ifjúsága csatlakozott Petőfiékhez
3. Landerer és Hackenast nyomdája, 12 pont és Nemzeti dal kinyomtatása (sajtószabadság!)
4. Vásár van Pesten, gyűlés a Nemzeti Múzeumnál (Nemzeti dal elhangzik, valószínűleg nem Petőfitől)
5. Városháza: 12 pont elfogadtatása a városi tanáccsal
6. Helytartótanácshoz mennek Budára, itt elérik Táncsics szabadon engedését
7. Táncsics kiszabadítása
8. Este a betiltott Bánk bán drámából néhány jelenet előadása a Nemzeti Színházban
Így történt akkor, amelyből a mai korra adaptáltuk az eseményeket, igyekezvén közel hozni a diákság nyelvére fordítva a régmúlt dicsőséges pillanatait. Március 15. egy pozitív, felemelő, vérnélküli eseménysor volt, tele reménnyel és az Egyenlőség, szabadság, testvériség megélésével.
A műsor instagramon keresztül indítja el az egyes jeleneteket, a történet az instagramba ágyazva "mesélődik" el. A színpadi jelenetek az instagram profilból "nőnek ki". Varró Dániel verse adja a narrátor szövegének egy részét, aki összeköti a jeleneteket.
A műsor jelenetei:
1. Az Európán végigsöprő forradalmi hullámot egy térkép jelzi a forradalmi városok helyszíneivel
2. Bécsben megállunk és a színpadon bekapcsolódunk a bécsi eseményekbe, amelyek közvetlenül kiváltották a pesti eseményeket. (Tájékoztatásul: Bécs - márc. 13., Pest - márc. 15.)
3. Pilvax - a pesti fiatalok döntenek: a tettek mezejére lépnek
4. Széchenyi és Kossuth megidézése, akiknek a tevékenysége megalapozta ezt a napot (A kisebbeknek ez nem biztos, hogy érthető lesz, mert nem tudják miről beszélnek. Ezért:
Széchenyi esetén az általa létrehozott intézmények (Akadémia, lóverseny, Kaszinó, amely társalkodási célokat szolgált) és vállalkozásai jelennek meg. Politikai követelések közül az ősiség eltörlése (ezt magyarázni lehet a kisebbeknek: a nemes nem tudta elidegeníteni a földet, ezért nem kapott rá hitelt a törvény miatt), jobbágyokból pedig bérmunkást kéne faragni.
Kossuth kapcsán kötelező örökváltáság (azaz jobbágyfelszabadítás állami kárpótlással), népképviselet (azaz ne csak a nemesek lehessenek választók és választhatók), közteherviselés (nemesi adómentesség eltörlése) követelése jelenik meg
5. A vásárt egy ma divatos fesztivállá alakítottuk át, amelynek manapság már a Nemzeti Múzeum is helyet ad olykor. A fesztivál zenekara az osztály tanulói által alapított Cellar, amely erre az alkalomra saját számát adja elő. Ott történik a 12 pont megjelenítése néhány ismert pontjának kiemelésével, és a Nemzeti dal egy részletével.
6. Táncsics kiszabadítása
7. Március 15. megünneplése napjainkban a Kárpát-medencében
Itt egy felirat lemaradt: amikor lovasok viszik a magyar zászlókat, ez a helyszín Kézdivásárhely
Bácsfalu felirat pedig rossz helyre került: a gitározó kisfiú és a mellette éneklő leányzó valók Bácsfaluról
8. Zárójelenet, az ünnepi vers és a szabadság üzenete
Örömteli megemlékezést kívánok a 11.A Szent János apostol osztály tanulói és Bátor Anna rendező nevében:
Dr. Kovács Örs osztályfőnök